Caroline van Brakel-'t Hart

Haptotherapie gaat over voelen. Weer bewust stilstaan bij je gevoel. Vaak leven we vanuit ons hoofd. We leven in een drukke tijd, vol met prikkels, de hele dag door. Vaak zijn we alleen nog bezig met wat we allemaal moeten, bedenken we alles in ons leven. En dan bestaat het gevaar dat je vergeet te voelen: wat wil ik, wat past mij vandaag en wat zijn mijn grenzen. Als je alleen nog maar moet en niet voelt, bestaat er een grote kans dat je lichaam aan de noodrem trekt en klachten ontwikkelt. En die kunnen variëren van hoofdpijn, rugpijn, slapeloosheid tot bijvoorbeeld gevoelens van paniek, depressiviteit en zinloosheid. 

Ook als je in je leven veel meegemaakt hebt, in je jeugd bijvoorbeeld of bij een trauma, kan het zijn dat je in je leven hebt moeten overleven. Ook dit doe je door in je hoofd te gaan zitten: wat is handig, wat willen ze van mij, wat levert het minste gedoe op, hoe overleef ik deze situatie? Ook dan raak je de verbinding met jezelf, met het voelen kwijt. En hoe handig overleven toen ook was, nu hoef je het niet meer. De situatie is niet meer hetzelfde, je kunt kiezen. Dan is het belangrijk dat je patronen van toen weer mag gaan loslaten en weer dichter bij jezelf mag zijn. Bij wat je voelt en wilt en kiest. Mensen zeggen wel dat je het verleden niet kunt veranderen en dat klopt. Het is gebeurd en het is je overkomen. Maar je kunt wel in het hier en nu kiezen je vrij te maken van patronen die toen noodzakelijk waren en nu niet meer hoeven te bepalen.

In de haptotherapie werken we met de begrippen openen en sluiten. Als je ergens naartoe wil, blij van wordt, open je jezelf en als er iets is waar je niet naartoe wilt, van weg wilt, sluit je je. Als het goed is, is dit een dynamisch gegeven, je kunt kiezen of je je opent of sluit. Maar soms heb je zoveel meegemaakt wat je pijn of verdriet heeft gedaan of je bang heeft gemaakt, dat je als verdedigingsmechanisme je sluit, altijd en overal. Dan is het belangrijk dat je weer leert openen. Dat je altijd kunt kiezen en dat openen niet betekent altijd en wagenwijd, maar dat dat op maat mag.

Bij voelen hoort bewegen: wil ik wel of wil ik niet, wil ik erheen of wil ik ervan weg? Als je steeds de verkeerde beweging maakt omdat je niet voelt wat je wilt, maar bedenkt wat moet, wat de ander van jou verwacht, kan het zijn dat je leeg raakt. Dat je steeds meer aan jezelf voorbij gaat en uiteindelijk helemaal leeg bent, op bent, opgebrand bent: je hebt een burn-out. Dan is het heel belangrijk dat je weer helemaal terug mag naar jezelf, naar voelen wat je kan en wilt en zeker ook wat je nodig hebt. Dat je weer grenzen mag voelen, eerst in hele kleine dingen en later steeds meer in grote dingen, zoals werkdruk, werkplek, collega’s en ga zo maar door.

Voelen is je kompas, daar mag je je koers op bepalen en kiezen op welke manier je in het leven wilt staan. Wat voor jou belangrijk is, en wat niet, welke keuzes jij wilt maken in het dagelijks leven. Hoe je in je werk staat, in je privéleven, hoe je je verhoudt tot de ander. Haptotherapie gaat over verbinden: eerst weer in jezelf en vandaaruit met de ander.

In de haptotherapie werken we in de behandelingen met gesprekken, met oefenvormen en met aanraken. In het gesprek bespreken we hoe het met je is, wat er speelt en al veranderd is. We werken aan inzicht en bewustworden. Met oefenvormen kunnen we in het klein situaties waar je tegenaan loopt in het dagelijks leven uitwerken, door je stil te zetten bij wat je gevoel in zo’n situatie is of was en hoe je dat anders kunt doen als het niet goed voelt. Of hoe je iets op maat maakt, passend maakt, zodat het wel goed voelt voor je. Met aanraken werken we aan de bank. Je kiest of je in je ondergoed of met je kleding aan wilt op de bank, dat mag je iedere keer opnieuw kiezen en we kijken wat we met aanraken tegenkomen aan basisspanning in je lijf, vastzittende emoties die los mogen komen, onverwerkte gevoelens of niet geuite gevoelens. We werken aan loslaten, ruimte in jezelf en voor jezelf, aan letterlijk in je basis zijn en met je voeten op de grond staan. Door de aanraking te ervaren, die bevestigend en uitnodigend is, waarin je voelt dat je goed bent zoals je bent en mag zijn wie je bent, komen zelfvertrouwen en zelfliefde tot ontwikkeling.

 

Indicaties voor haptotherapie zijn:

    • het gevoel hebben dat je niet jezelf bent of kunt zijn
    • klachten op het gebied van stress en overbelasting/burn-out
    • verwerking van een (jeugd)trauma
    • acceptatieproblemen, bv bij chronische (pijn) klachten
    • rouwverwerking
    • omgaan met hooggevoeligheid (HSP)
    • omgaan met (het overleven van) kanker
    • persoonlijke groei en ontwikkeling
Print Friendly